NÕUSTUN

NEWS

Tagarattaveoga auto tagab stabiilse sõidu

17 June 2019

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 80

 Paljud autotootjad suudavad valmistada auto, mille võimas mootor tagab sõidukiiruse sirgel teel. Samas autosid, mis oleksid kiired ka kurvides ei suuda igaüks toota – see eeldab põhjalikku tööd vedrustuse ja kaalujaotusega, mille efektiivsus väljendub kõige paremini tagaveolisel sõidukil. Selle tõestuseks leiab parimad näited ringrajalt: väga paljud sportautod on just nimelt tagaveolised.

„Paar aastakümmet tagasi toodeti Alfa Romeosid ainult esi- või nelikveoga, kuid käesoleva kümnendi alguses teatas autotootja, et on aeg naasta tagaveo juurde,“ selgitas Alfa Romeo edasimüüja Leedus Arnoldas Ardzevičius ning lisas, et ettevõte on otsustanud seda teha just sõiduomaduste parandamise eesmärgil.

Käigukasti asukoht mõjutab sõiduki kaalujaotust

Läbi käigukasti edastatakse sõiduki võimsus mootorist kuni ratasteni. „Käigukast ise kaalub juba vähemalt viiskümmend kilogrammi, seega on selle paigutus auto kaalujaotuse osas oluline,“ ütles Ardzevičius. Esiveoga autol on käigukast paigaldatud mootori kõrvale, mis on praktiliselt esiteljel. Tagavedu seevastu võimaldab käigukasti paigaldada lähemale auto keskele, mis tagab kaalu parema jaotumise telgede vahel.

Poolteljed ja muud osad, mis liiguvad edasi-tagasi kaaluvad samuti üsna palju ning ka see on põhjuseks, miks esiveolisel autol pole ideaalset 50:50 tasakaalu telgede vahel. Seevastu nelirattaveolisel ja tagarattaveolisel see tasakaal on olemas, kuna rasked osad viiakse auto keskele. „Itaalia insenerid on näiteks Alfa Romeode puhul paigaldanud mootori esisilla juurde, et tagada parem kaalujaotus,“ kinnitas Ardzevičius.

Paremad kontrollfunktsioonid

Sportautod on põhjusega tagaveolised. See ei tähenda ainult paremat kaalujaotust, vaid ka paremat kiirendamise võimalust.

„Kui juht vajutab gaasipedaali, rakendub tagumisele osale koormus ja see surutakse maapinna vastu. Kui veorattad on taga, haarduvad nad täielikult teega ja võimaldavad autol paremini kiirendada. Esiveoga auto hakkab aga peale gaasipedaali vajutamist libisema ning auto kiirendab aeglasemalt,“ selgitas Alfa Romeo edasimüüja.

Ühtlasi puudub tagaveolisel autol pöördemomendi protsess, mis esiveoga auto puhul paneb auto kiirendamisel kõrvale kiskuma ning seetõttu peab üsna palju vaeva nägema, et autot sirgena hoida.

„Alfa Romeo mudelite puhul on pööratud stabiilsetele juhtimisomadusele suurt tähelepanu, kuid seejuures pole loobutud ka disainist, mis on autode puhul samuti oluline,“ kinnitas Ardzevičius.

Rehvide ühtlasem kulumine

Auto rattad teevad ühte tööd suurepäraselt: esirattaid kasutatakse pööramiseks ja tagarattaid kiirendamiseks. Sel viisil saavad kõik rattad sarnase koormuse ja rehvid kuluvad ühtlaselt. Vastupidine olukord on aga esiveoga sõidukite puhul, mille tagumised rattad ei ole koormatud ja hooaja möödudes on seepärast esi- ja tagarataste kulumine erinev.

Lisaks pole mõningate automudelite rattad täiesti vertikaalsed – need on kergelt pööratud kere küljele. „Selline otsus tehakse suurema stabiilsuse tagamise eesmärgil, sest ainult osa rehvist puudutab rooli keeramisel asfalti. Kui rattad on veidi kallutatud, siis haarab rehv auto pööramisel tervet asfalti, et tagada kiirem pööramine ja ühtlasem rehvide kulumine,“ ütles Alfa Romeo edasimüüja.

Suurenenud võimsus

Kõige võimsamad  esiveoga autodel seeriatootmises on umbes 300 hj, kuid tagaveolistel mudelitel on siiski rohkem võimsust. Tagaveoga võimaste autode hulka kuuluvad mudelid, millel on näiteks tuhat hobujõudu – Koenigsegg One, McLaren Senna, Ferrari 488 Pista, Dodge Challenger SRT Demon – need autod jõuavad kiiruseni 100 kilomeetrit tunnis vähem kui 3 sekundiga. „Sellised autod on nii võimsad just eelpool nimetatud põhjustel – tagavedu, mis tagab parema kaalujaotuse ja stabiilsuse ning seeläbi ka parema kiirenduse,“ selgitas Ardzevičius.

Viimased uudised Alfa Romeolt