NÕUSTUN

NEWS

Professionaalid jagavad soovitusi, kuidas ostetavat autot kõige paremini katsetada

15 February 2018

170726_AlfaRomeo_Stelvio-02

Uue auto ostmist ilma proovisõiduta ei kujuta me tegelikult ettegi. Ainult piltide järgi ostetakse autosid üliharva ning enamasti on need siis kas haruldased mudelid, sportautod või luksussõidukid. Kui teie autoostu plaanidesse kuulub viimastest veidi tavalisem variant, mõelge juba varem järele, millele tuleks proovisõidul tähelepanu pöörata, et pärast seda oleks kergem otsustada – kas osta või mitte.
„Proovisõit näitab paremini tehniliste parameetrite tabelitest, värvivalikust ja siseviimistluse kvaliteedist, kas auto teile sobib. Oleme näinud paljusid kliente, kes, tulles esindusse üht autot ostma, lahkuvad pärast mitut proovisõitu hoopis teise mudeliga,“ räägib Velvo Vaht, Itaalia kaubamärgi Alfa Romeo Eesti esinduse, ettevõtte Pilot Motors OÜ juhatuse liige.

Tegelikkuses teistsugune kui voldikus
Juba enne müügisalongi tulemist selgitavad ostjad välja suure osa infost lihtsalt kättesaadavast avalikust teabest meeldiva mudeli kohta: mootorid, käigukastid, hinnad. Kõik andmed autode kohta on ära toodud esinduste veebilehtedel. Kuid seal esitatud numbrid võivad tegelikkuses hoopis teise mulje jätta.
„Paljud asjad on autodes üpriski subjektiivsed. Näiteks tundub inimesele, et 180 hobujõudu on liiga vähe, talle oleks vaja vähemalt 250. Proovisõidul aga võib selguda, et 180 hobujõudu on täiesti piisav. Tänapäevased käigukastid kasutavad mootoreid väga efektiivselt ning seega võimaldab ka väiksem võimsus tõhusalt kiirendada ja parandab juhi eneseusaldust möödasõitudel,“ väidab V. Vaht.
Ta lisab, et klientidele näib vahel ka vastupidi: kui mootor on võimsam, võtab see väga palju kütust. Reaalsus aga on niisugune, et isegi 200-hobujõuline maastur võtab linnas kütust vähem kui 10 liitrit saja kilomeetri kohta.
„Kütusekulu on üpris individuaalne näitaja, seetõttu tuleks tootja poolt näidatud andmetesse kriitilisemalt suhtuda. Näiteks siis, kui juhitakse autot agressiivsemalt ning armastatakse hoogsamalt kiirendada, kulub ka kütust rohkem. Ja jällegi on kütusekulu kõige parem mõõta just proovisõidu ajal,“ tõdeb ettevõtte esindaja.
Analoogilist arutluskäiku võib kohaldada ükskõik missugustele autode kirjeldustes esitatud numbrilistele näitajatele. Pagasiruumi maht on ära toodud liitrites, aga kuidas saada teada, kas ka teie lumelaud sinna ära mahub? Jalgadele, õlgadele ja peale mõeldud ruumi näidatakse millimeetrites, kuid kas sellest ka konkreetsele juhile ja kogu tema perele piisab? Helisüsteemi võimsus on esitatud vattides, kuid kas ostjale sobib ka selle kvaliteet?

See, mida brošüüridest ei leia
Autode kirjeldustes ei mainita paljusid asju, mis on täiesti subjektiivsed, näiteks auto juhtimisomadused, mugavus, heliisolatsioon jne. Neid on kõige parem järele proovida just proovisõidul ja juhile hästi tuntud kohtades, sõites mööda igapäevast teed tööle, koju või poodi. Siis saab juba olemasoleva auto ja selle, mida alles osta plaanitakse, omadusi ja kütusekulu samadel teedel objektiivselt võrrelda.
Niisiis võiks auto esmakordsel proovimisel katsetada kõiki funktsioone ja panna proovile tema erinevad omadused. Isegi kui tegemist on kiiruse ja jõudluse poolest kuulsa mudeliga, nagu seda on näiteks linnamaasturite hulgas Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, tasub lisaks maanteel kiirendusega möödasõidu, mürataseme ja püsikiiruse katsetamisele minna ka linnasõidule.
Läbi Tallinna sõites on võimalik paremini tunnetada, kuidas auto foori tagant startida suudab, erinevate teekatete peal käitub ja nende ebatasasusi läbib ning milline on linnaliikluses salongi kostuv müra. Samuti tuleb ehk linnaliikluses kõige paremini välja ka auto turvalisus – kitsas liikluses saab hästi hinnata juhi vaatevälja ulatust, pidurite tõhusust, parkimisandureid, kurvides käitumist, gabariitide tunnetust jm.
„Meie Itaalia kolleegid soovitavad Alfa Romeo Stelviot mägedes proovida. Niisugust tüüpi käänulistel teedel ilmneb kõige paremini selle mudeli sportlikkus, mis on kombineeritud maasturi praktilisusega. Sest Stelvio ei ole mitte ainult hasartsele juhile, vaid tervele perele mõeldud sõiduk,“ selgitab V. Vaht.

Ärge tulge üksi
Kuna auto ostetakse tavaliselt kogu pere tarbeks, ei peaks ka proovisõidule üksi tulema. Ehk ei ole kõrval- ja tagaistujate istmed reaalsuses üldse nii ruumikad või mugavad nagu piltidel või juhikohalt vaadates tunduvad?
Pered tulevad proovisõidule olemasoleva autoga, seega tasuks enne uue ostmist kindlasti järele proovida ka ISOFIXi kinnituse kasutamist: näiteks, kas ka siis, kui tagaistmel on lapse turvatool, jätkub juhile eesistmel ruumi ning ta tunneb ennast mugavalt? Ja kas lapsekäru ikka mahub pagasiruumi?
Soovitatakse, et pereliikmed ei piirduks vaid autos istumisega, vaid läheksid kaasa ka proovisõidule. Ainult siis saab veenduda, et ka tagaistmetel sõitjaid ennast sõites suurepäraselt ja mugavalt tunnevad.
„Istmete mugavus, kindasahtli ja teiste panipaikade mahutavus ja asukoht ning erinevad muud pisiasjad on autoostu otsuse tegemisel samuti väga olulised tegurid. Seepärast, lisaks sellele, et tulla salongi ja minna proovisõidule kogu perega, soovitame me teha proovisõidu ka müügikonsultandiga, kes räägib põhjalikult kõigist sõiduki eriomadustest, mida te ise ei pruugigi märgata,“ soovitab Alfa Romeo esindaja.
Ta lisab, et konsultandi kohaloleku tähtsus kasvab koos sellega, mida rohkem on autos uusi tehnoloogilisi lahendusi. Kogenud müüja tutvustab kliendile kõige tähtsamaid elektroonilisi mugavus- ja turvafunktsioone, aitab neid õigesti katsetada ning otsustada, missugused neist on konkreetsele ostjale vajalikud. Lihtsa näitena kas või see, et autosid õues hoidvad juhid hindavad kindlasti roolisoojenduse eeliseid, garaažiomanikule aga võib niisugune lisavarustus ülearusena tunduda.

Viimased uudised Alfa Romeolt